Podaruj 1% podatku - KRS: 0000016179

Zobacz więcej...

Wracamy do pracy 2017-08-21 | 12:17:55

Wracamy do pracy

Powróciliśmy już z 4 - tygodniowego odpoczynku. W tym roku pogoda wyjątkowo nam dopisała, co przełożyło się na piękną opaleniznę. N...

>> Czytaj dalej...

Wakacje  tuż tuż... 2017-06-29 | 09:02:09

Wakacje tuż tuż...

Lato zagościło już na dobre, odliczamy dni do wakacyjnego urlopu. Z chęcią przenieśliśmy zajęcia na warsztatowe podwórko.

>> Czytaj dalej...

Zapisz się do newsletter'a

Kalendarium - 2013
(2014-11-14 | 10:21:10)

W  dniu  11  stycznia po raz kolejny wzięliśmy udział w aukcji na rzecz WOŚP. Jak co roku jej organizatorem było Gimnazjum Nr 1. Wśród zaproszonych gości znaleźli się przedstawiciele władz miasta i powiatu, delegacje młodzieży ze skarżyskich szkół oraz lokalne media. Tradycyjnie już nasz Warsztat przekazał na licytację prace wykonane przez uczestników. Cieszyły się one dużym zainteresowaniem i szybko znalazły nowych właścicieli. Ponadto zebraliśmy wśród uczestników i pracowników kwotę 200 zł, za którą wylicytowaliśmy gadżety Orkiestry. Postanowiliśmy, że w przyszłym roku również wesprzemy tak szczytny cel.

W czerwcu uczestniczyliśmy w Spartakiadzie Sportowej Osób Niepełnosprawnych w Kałkowie – Godowie. Takie zawody odbyły się już po raz piąty i wzięło w nich udział ponad 600 niepełnosprawnych z 28 ośrodków z województwa świętokrzyskiego oraz jedna drużyna z Lublina. Organizatorem Spartakiady był Powiatowy Zakład Aktywności Zawodowej w Stykowie, przy współpracy księdza Zbigniewa Staniosa, kustosza Sanktuarium oraz Zrzeszenia Sportu i Rehabilitacji „Start” w Kielcach.  Patronat nad całą imprezą sprawowali Marszałek Województwa Świętokrzyskiego, Wojewoda Świętokrzyski i Biskup Ordynariusz Diecezji Radomskiej. Patronat medialny objęło między innymi Echo Dnia. W tym roku nasz Warsztat  reprezentowało dziewięciu uczestników. Spartakiada rozpoczęła się Mszą Świętą w intencji zawodników i ich opiekunów. Następnie wszyscy przeszliśmy w okolice ołtarza polowego, przy  którym zaproszeni goście dokonali oficjalnego otwarcia imprezy. Hasłem przewodnim tegorocznego współzawodnictwa były słowa Barona Pierr’a de Coubertina : „Przezwyciężenie samego siebie daje największe szczęście”. Zawody rozgrywane były w pięciu konkurencjach: bieg na wózkach, rzut ringo, rzut lotką, przeciągnie liny, rozgrywki piłkarskie. W tym roku przywieźliśmy jeden srebrny medal, który w biegu na wózkach zdobyła dla nas Patrycja. W przerwie między poszczególnymi konkurencjami zwiedziliśmy teren Sanktuarium, między innymi Golgotę, która obrazuje walkę o niepodległość naszego kraju, mogliśmy również zakupić ręcznie wykonane pamiątki w sklepiku prowadzonym przez uczestników ZAZ w Stykowie. Organizatorzy zadbali również o to, by uczestnicy nie byli głodni, wszyscy zjedli kiełbaski z rusztu. W czasie przerwy po zakończeniu rywalizacji sportowej a przed wręczeniem medali oglądaliśmy występ zespołu „NUTA” z Młodzieżowego Domu Kultury  ze Starachowic. W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się w restauracji nad zalewem „Brody”, gdzie zjedliśmy obiad.

W czerwca również już po raz piąty odbywał się na błoniach przy Sanktuarium MBO Festiwal Muzyki Chrześcijańskiej „Muzyką Do Nieba”. Imprezę organizowali przedstawiciele Sanktuarium przy wsparciu finansowym firmy Wtórpol. My po raz pierwszy braliśmy udział w części prezentującej dorobek muzyczny. Nasz zespół wokalno-taneczny zaprezentował trzy utwory muzyczne o różnorodnym charakterze. Każdy z ośrodków, który brał udział w przeglądzie otrzymał bon upominkowy na kwotę tysiąca złotych ufundowany przez firmę Wtórpol. Ponadto każdy z występujących uczestników został nagrodzony słodyczami. W przyszłym roku również postaramy się tak dobrze przygotować repertuar.

Zgodnie z tradycją  warsztatową w dniu 30 września świętowaliśmy Dzień Chłopaka. Wszystkie panie postanowiły zrobić kolegom i podopiecznym niespodziankę. Było to zaproszenie do Kombinatu Formy na uroczysty obiad. Była to również okazja by poznać nowe, ciekawe miejsce w naszym mieście. Kombinat Formy oferuje wiele atrakcji. Zwiedziliśmy  sale do ćwiczeń fitness, siłownię, ring bokserski. Uczestnicy po raz pierwszy mogli być również w kręgielni by spróbować swoich sił i celności. Rozegraliśmy również zawody w cymbergaja, a chłopcy pokazywali swoją siłę na „bokserze”. W restauracji zjedliśmy pyszny obiad  przygotowany przez włoskiego  mistrza kuchni. Wiele osób zamówiło także słodki deser, kawę lub herbatę. W tym czasie wręczone zostały Panom drobne upominki w postaci słodyczy. Do upominku dołączona była wizytówka ze zdjęciem oraz charakterystyką związaną z noszonym imieniem. Takie wizytówki przygotowane zostały przez uczestniczki w czasie zajęć w pracowni komputerowej. Zostały one wręcz entuzjastycznie przyjęte przez Panów, okazało się, że mają poczucie humoru i potrafią śmiać się z własnych niedoskonałości.

W październiku kilka dni spędziliśmy na zajęciach poza budynkiem Warsztatu. Korzystając z uroków złotej polskiej jesieni jeździliśmy do lasu  w Majkowie. W związku z okresem tzw. „wysypu” grzybów, a także licznymi doniesieniami o zatruciach nimi postanowiliśmy wzbogacić wiedzę o ten właśnie temat. Dzieliliśmy się na kilka grup, każda z nich miała inne zadania. Osoby, które nie mogły pójść na grzybobranie dbały o podtrzymanie ognia oraz przygotowały śniadanie. Pozostałe grupy pod czujnym okiem instruktorów udawały się na grzybobranie, podczas którego mieli okazję poznawać poszczególne ekosystemy i grzyby w nich występujące. Następnie wspólnie oglądaliśmy okazy przyniesionych grzybów, rozpoznawaliśmy grzyby jadalne i trujące. Oczywiście nie mogło zabraknąć porad  i przepisów związanych z przygotowaniem tego przysmaku. Ponadto wyszukiwaliśmy ciekawe korzenie, gałęzie oraz szyszki, z których w pracowniach wykonujemy ozdoby. Pogoda za każdym razem dopisała wspaniale a las cieszył nasze oczy niezwykłą gamą barw jesieni.

Piękna jesień zachęciła nas do dalszej podróży. Jeszcze w październiku  pojechaliśmy na wycieczkę do Krakowa. Naszym celem było zwiedzanie Starego Miasta, które pełne jest śladów historii ojczystej. Wyruszyliśmy ze Skarżyska wczesnym rankiem i po trzech godzinach byliśmy już u stóp Wawelu. Tam też rozpoczęliśmy nasz spacer połączony ze zwiedzaniem grodu Kraka. Słynny Smok Wawelski przywitał nas ognistym podmuchem i zaprosił do wspólnej fotografii.  Następnie okrążyliśmy Wzgórze Wawelskie podziwiając wspaniałą i majestatyczna siedzibę królów. Niestety ze względu na niedostosowanie  do osób niepełnosprawnych nie dane nam było dojechać  na zamkowy dziedziniec. Później urokliwymi uliczkami szliśmy w kierunku Rynku. Podziwialiśmy pięknie odrestaurowane kamieniczki, chłonęliśmy magiczną atmosferę  tego miejsca. Po drodze mijaliśmy liczne sklepiki z oryginalnymi wyrobami, odwiedziliśmy mini fabryczkę cukierków, gdzie posmakowaliśmy ręcznie wyrabianych słodkości. Ponieważ była już pora obiadowa skorzystaliśmy z zaproszenia do restauracji „ Gruzińskie Chaczapuri”. Tam nie tylko zjedliśmy pyszny i obfity obiad w stylu gruzińskim, ale także mogliśmy podziwiać elementy sztuki zdobniczej oraz posłuchać muzyki tego regionu. Posileni wyruszyliśmy w dalsza podróż w kierunku Kościoła Mariackiego. Po drodze spotykaliśmy „Żywe pomniki”. Szczególnie podobał  się  wszystkim żołnierz  polski z okresu kampanii wrześniowej oraz rycerz z okresu świetności husarii. Kolejnym etapem naszej wycieczki było zwiedzanie Kościoła Mariackiego ze słynnym Ołtarzem Wita Stwosza, Sukiennic, Bramy Floriańskiej, gdzie podziwialiśmy obrazy krakowskich artystów. Ten czas poświęciliśmy również na zakup obowiązkowych precli, drobnych upominków. Kraków przyjął nas słoneczną i ciepłą aurą , dlatego też pobyt na magicznym Rynku Głównym był niezwykle przyjemny. Zmęczeni przysiedliśmy u stóp Adama Mickiewicza, stąd też mogliśmy wysłuchać słynnego hejnału oraz pozdrowić hejnalistę. Oczywiście przez cały nasz pobyt towarzyszyły nam gołębie, które są stałym elementem krajobrazu. W drodze powrotnej do autokaru przeszliśmy przez kolorowe o tej porze Planty.

W listopadzie zachęceni licznymi reklamami telewizyjnymi oraz recenzjami postanowiliśmy obejrzeć polską produkcję „Chce się żyć”. Film poruszał  problem życia z niepełnosprawnością, pokazywał postawy ludzi zdrowych nie tylko w rodzinach osób chorych, ale także w ośrodkach opieki i wsparcia. Obraz ten wywołał zarówno u uczestników jak i pracowników wiele wzruszeń. Wielu uczestników podkreślało, że w niektórych momentach mieli wrażenie, że przenoszą się w swoje dzieciństwo. Wskazywali także na fakt uświadomienia części osób zdrowych jak ważna jest godność człowieka, bez względu jak mocno jest ograniczony fizycznie. Film ten stał się przedmiotem dyskusji w Warsztacie przez kilka następnych dni.  Oprócz seansu filmowego mieliśmy również okazję obejrzeć nasz rodzimy ośrodek kultury tuż po gruntownym remoncie. Po latach zaniedbania też wygląda bardzo okazale. Na szczególną uwagę zasługiwała wystawa podniebnych zdjęć wykonanych przez skarżyską grupę paralotniarzy.

W grudniu grupa uczestników wraz z opiekunami wyjechała do Staszowa na coroczną prezentację działań artystycznych osób niepełnosprawnych z województwa świętokrzyskiego. W tym roku oprócz ozdób świątecznych nasi uczestnicy przygotowali występy wokalne. Imprezie towarzyszył kiermasz oraz wystawa prac plastycznych i ozdób świątecznych wykonanych przez niepełnosprawnych artystów. Prace chętnie kupowane były z przeznaczeniem na prezent. Gospodarze przygotowali również pyszny obiad dla wszystkich zaproszonych gości. Dzień upłynął miłej atmosferze, nasi uczestnicy dobrze wywiązali się ze swoich zadań.

Rok zakończyliśmy wspólną wieczerzą wigilijną, która odbyła się w sali CivitasChristiana. Gościliśmy na niej Panią Prezes D.Janiec oraz Panią Wiceprezes Marię Szymalę. Wspólnie zadbaliśmy o świąteczny wystrój, a grupa z pracowni gospodarstwa domowego przygotowała smaczne potrawy. Spotkanie upłynęło w prawdziwie rodzinnej, ciepłej i świątecznej atmosferze.